مقایسه کیا اپتیما با رنو تلیسمان کیا اپتیما یا رنو تلیسمان

همه چیز با معرفی هیوندای سوناتا شروع شد. زمانی که مصرف کننده وطنی، با خرید این خودرو کلاسD، سطح متعادلی از آپشن ها، راحتی و تا حدودی قابلیت های اسپرتی را در اختیار داشت. اتومبیل های این گروه یعنی سگمنت Dکه به سدان های خانوادگی هم معروف هستند، در چند سال اخیر، بیش از پیش رشد کرده اند،حتی برندهایی که کمی از قافله عقب افتاده بودند؛ با به روز کردن خود، سعی بر این دارند تا برای مدل های معروف تر، رقیب جدی محسوب شوند. مانند رنو تلیسمان، که حالا کیا اپتیما را در مقابل دارد. 

 

طراحی بدنه 

 

نسل سوم کیا اپتیما در مدل 2017 با ظاهری جدید ارائه شده است. چراغ ‏های جلو با طرح کشیده و خشن به لامپ‏های LED و سیستم روشنایی روز (DRL) مجهز شده ‏اند. جلوپنجره معروف پوزه ببر با طرح لانه زنبوری و حاشیه کرومی، تعبیه شده است. سقف شیشه ‏ای پانوراما، زه کرومی دور چراغ‏ها، شیشه‏ها و دریچه ذوزنقه‏ای شکل روی گلگیر جلو، ظاهری زیبا و لوکس به خودرو بخشیده‏اند و از اپتیما، یک خودروی مدرن ساخته‏ اند. این اتومبیل به صورت استاندارد، با رینگ‏ های ۱7 اینچی آلیاژی عرضه می‏ شود، در حالی که سایز 19 اینچی نیز به صورت سفارشی در دسترس است. در نمای پشتی، چراغ‏ های عقب با ظاهری باریک‏تر و کشیده ‏تر نسبت به نسل قبل، بیشتر به سمت کناره‏های بدنه کشیده شده‏ اند و از تکنولوژی LED بهره می‏برند. 

 

کمپانی رنو در سال 2015 از نسل جدید تلیسمان رونمایی کرد. رنو تلیسمان، با مواد و قطعات با کیفیت مناسب تولید شده است. این خودرو با خطوط منحنی و سطوح عضلانی، در کلاس D طراحی شده و در داخل کابین، فضایی جادار و مناسب را برای سرنشینان فراهم می‏ کند. در موتور طویل و عضلانی، جلوپنجره کرومی پهن و لوگوی رنو، به نمای جلو ظاهری پویا بخشیده است. در دو طرف جلوپنجره، چراغ ‏های LED قرار گرفته‏اند و بخش C شکل روشنایی روز (DRL)، از قسمت بالای چراغ جلو تا میانه سپر امتداد یافته ‏اند. در نمای جانبی، گلگیرهای برجسته، شکاف ذوزنقه‏ ای شکل روی گلگیر و در جلو همراه با رینگ های 18 اینچی، ظاهری لوکس و زیبا به این سدان فرانسوی داده است. به دلیل طراحی سه بعدی و کشیدگی چراغ های عقب، عرض خودرو کمی پهن‏تر از اپتیما به نظر می‏رسد. سقف شیشه ‏ای پانوراما از امکانات استاندارد این خودرو است.

 

 

طراحی کابین

کابین نسل سوم کیا اپتیما، دستخوش طراحی شده و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این خودرو افزایش یافته است. داشبورد کمی شلوغ و گیج کننده به نظر می‏رسد، ولی دکمه‏ ها، صفحات و ادوات کنترلی، به صورتی ارگونومیک و با تمرکز بر راحتی راننده طراحی شده ‏اند. با توجه به قیمت بالای این وسیله نقلیه کره‏ای، قطعات داخل کابین آن در مقایسه با رقیبان ژاپنی اش، از کیفیتی معمولی برخوردار هستند. صندلی‏ های جلو با روکش چرم و قابلیت تنظیم برقی، فضای مناسبی را برای راننده و سرنشین جلو فراهم کرده‏اند و در ردیف عقب، علیرغم طراحی مناسب، نرمی و راحتی صندلی‏ ها، به دلیل شیب سقف، فضای سر برای سرنشینان محدود شده است. امکانات رفاهی و ایمنی اپتیما نیز، کاملاً مناسب بوده و با توجه به تیپ های تجهیزاتی مختلف، از سدانهای لوکس و گران قیمت‏ چیزی کم ندارد. 

 

در طرف دیگر، کابین سدان لوکس رنو تلیسمان، ترکیبی منحصربه‏ فرد از نوآوری، کیفیت و راحتی است. صندلی‏ ها با پوشش چرمی می ‏باشند و روکش داشبورد، رودری‏ها و کنسول وسط از چرم و پلاستیک تعبیه شده‏ اند. در هنگام سوار شدن به داخل خودرو و برای راحتی راننده، آینه‏ های جانبی، اطراف درهای جلو را روشن می‏کنند و صندلی جلو به صورت خودکار 50 میلی‏متر به سمت عقب می‏رود که با نشستن روی آن، به موقعیتی که در حافظه آن وارد شده، باز می‏ گردد. صندلی ردیف عقب با گنجایش سه نفر، دارای تهویه هوا بوده و برای حمل اجسام طویل مانند چوب اسکی، قابلیت تاشدن را دارد. یک صفحه نمایش دیجیتالی 7 اینچی در پانل داشبورد راننده، جهت نمایش اطلاعات مورد نیاز تعبیه شده است. امکانات رفاهی و ایمنی تالیسمان، کاملاً قابل توجه بوده و این خودرو در 5 تیپ تجهیزاتی عرضه می شود.  

 

مشخصات فنی

کیا اپتیما دارای پیشرانه تنفس طبیعی ۴ سیلندر به حجم 2359 سی‏سی با قدرت 185 اسب‏بخار است، و یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک، با انتقال گشتاور به چرخ‏ های جلو، شتاب‏ صفر تا صد 5/9 ثانیه‏ای و حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت را برای این خودرو فراهم می‏کند. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی، 5/8 لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است و گنجایش باک آن 70 لیتر است. اپتیما، با سواری خشک و اسپرت، در ابتدای حرکت کمی‏ تنبل نشان می‏دهد، اما در دورهای بالاتر، قدرت و شتاب آن بهتر می شود. فرمان از نوع هیدرولیک بوده و تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است. سیستم ترمز در هر چهارچرخ دیسکی بوده که در چرخ های جلو، به سیستم خنک شونده مجهز است. 

رنو تلیسمان وارد شده به ایران، دارای پیشرانه توربوشارژردار 4 سیلندر بوده که قدرت خروجی 190 اسب‏بخاری آن، توسط یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، به چرخ‏ های جلو منتقل می‏شود. حداکثر سرعت این خودرو، 225 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن 7/7 ثانیه است. تلیسمان تنها خودرو در کلاس سدان اندازه متوسط بوده که سیستم فرمان‏پذیری چهارچرخ را با تعلیق الکترونیکی و کمک فنر فعال ترکیب کرده است، و هندلینگ بسیار خوبی را به همراه سواری راحت و ایمن ارائه می‏ کند. مصرف سوخت این خودرو به در سیکل ترکیبی، 2/6 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و گنجایش باک آن 51 لیتر است. فرمان در تلیسمان از نوع برقی (EPS) بوده و سیستم ترمز در جلو و عقب، به صورت دیسکی خنک شونده تعبیه شده‏اند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون جناغی دوبل و در عقب از نوع اکسل نیمه صلب است.  


/ 0 نظر / 34 بازدید